Τα λαγούμια του Βερολίνου.




Δίπλα απ το τείχος υπήρχε η νεκρή ζώνη. Εκεί κανείς δεν πλησίαζε κανείς δεν μπαινόβγαινε κανείς δεν υπήρχε εκτός από τον  φύλακα και με την πάροδο του χρόνου μερικά κουνέλια . Ένα δυο στην αρχή, 5 δέκα στην συνέχεια, αυξάνονταν ραγδαία σαν κουνέλια που ζούσαν χωρίς να κινδυνεύουν. Γεράκια δεν υπήρχαν  ούτε λύκοι αλεπούδες ή δεν ξέρω ποιοι άλλοι είναι οι εχθροί του κουνελιού. Υπήρχε χορτάρι και ησυχία. Τα λαγούμια που έφτιαχναν ήταν πολύ μικρά, κυρίως για τον κακό  καιρό ή για τις ανάγκες του dna τους, καθόλου για προστασία.
Επειδή όμως έγιναν πάρα πολλά , οι Γερμανοί για να μην ξεχνάνε και κείνοι το δικό τους dna κάλυψαν στην αρχή κάποια κομμάτια με τσιμέντο για να τους δυσκολέψουν την ζωή και μετά  δηλητηρίασαν και το χορτάρι της περιοχής που άφησαν ως είχε,( όταν είδαν ότι τα κουνέλια σκάβοντας μεγαλύτερα λαγούμια έφτασαν μέχρι εκεί).
Τα κουνέλια αντιμετώπισαν το τσιμέντο αλλά στο  δηλητηριασμένο χορτάρι πέθαναν αρκετά απ αυτά. Η νεότερη γενιά όμως σκέφτηκε εξυπνότερα και έφτιαξε ακόμα μεγαλύτερα λαγούμια έτσι βγήκε απ την άλλη μεριά του τείχους  και συνέχισε την ζωή της  στην άλλη πλευρά της νεκρής ζώνης.

Ποιοι  Γερμανοί το έκαναν αυτό οι Δυτικοί ή οι Ανατολικοί;
Δεν ενδιαφέρει, δεν έχει καμία σημασία. Σημασία έχει ότι αυτό το κινηματογράφησε ένας φύλακας που βαριόταν να χάφτει μύγες όλη μέρα. Μέσα στην απόλυτη βαρεμάρα της δουλειάς του βρήκε και έκανε κάτι δημιουργικό. Πήρε μια κάμερα και άρχισε την καταγραφή.
Δεν ξέρω αν μας συμφέρει περισσότερο να παραδειγματιστούμε από τα κουνέλια και να βγούμε στην άλλη πλευρά του τείχους ή τον φύλακα ... αλλά  ότι και να διαλέξουμε καλό θα μας κάνει .
………………………


Στην δουλειά μου, αυτή είναι το θέατρο, για πολλά  χρόνια (τώρα πια σταμάτησε το φαινόμενο) δίνονταν επιχορηγήσεις . Οι επιχορηγήσεις αυτές δεν δίνονταν με το σωστό τρόπο. Δεν παρείχαν   σε θιάσους τεχνική υποστήριξη ή χρήματα για τις αμοιβές των μελών τους.  Δεν επιδοτούντο ούτε και  επαγγελματικές  ιδιότητες-δεξιότητες (φωτιστές συγγραφείς ηθοποιοί σκηνοθέτες σκηνογράφοι κλπ) για έρευνα, εκπαίδευση ή παραγωγή. 
 Επιδοτούντο κυρίως άτομα που  κατείχαν ντουβάρια  για να διαχειριστούν ποσά .

Μέγα λάθος. Διαστρέβλωσε την αγορά. Δημιούργησε μόνο ανάγκη για συμμαχίες κ πολιτική. Καμία σημασία στο προϊόν. Καμία σημασία στην ουσία του, στην ανταλλακτική του αξία…...στη δυναμική της παράστασης να προσελκύσει θεατές και να κόψει εισιτήρια ικανά σε αριθμό για να ζήσουν από αυτά οι συντελεστές της .Κανείς δεν ήθελε να γίνει κάτι τέτοιο ούτε τα άτομα που λάμβαναν την επιχορήγηση ούτε και τα άτομα που την ενέκριναν. Αμφότερα τα μέρη  είχαν βολευτεί στην αλληλουχία της διαδικασίας τα είχαν βρει μεταξύ τους...και στήριζαν το ένα το άλλο.  

Χαίρομαι πολύ που σταμάτησε να γίνεται αυτό . Αν κάποτε κατανοηθεί το λάθος και ξαναρχίσουν να δίνονται επιχορηγήσεις, προς το αντικείμενο  αυτή τη φορά και όχι προς το άτομο,  θα βοηθήσουν πραγματικά. Αλλά για τώρα  καλύτερα που σταμάτησαν προσωρινά, καλό θα κάνει, θα σπάσει συντεχνιακές αλυσίδες  εκδούλευσης .Ετσι νομίζω. Θα σφίξουν οι κώλοι των Μαφιόζων της τέχνης του θεάτρου. Μαφιόζοι γιατί δεν μπορεί να είναι κάτι άλλο απο μαφιόζικη η λογική που επικράτησε τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Σε αυτές τις δεκαετίες … η εκάστοτε Επιτροπή επιχορηγήσεων  έδινε χρήματα σε Άτομα που συνήθως είχαν έναν θεατρικό χώρο για να τα βοηθήσει να κρατήσουν νόμιμα* και επαγγελματικά τον χώρο σε λειτουργία. Τα επιχορηγούσε να παράξουν χρήσιμες παραστάσεις!  Έξυπνες, καινούριες, διασκεδαστικές, εκπαιδευτικές, με αισθητική και άποψη.
(νόμιμα* και επαγγελματικά, εννοώ με πληρωμένους συνεργάτες  εφορία ικα δεη κλπ.)

Το άτομο όμως είχε άλλα σχέδια.  Έχωνε τα λεφτά της επιχορήγησης στην τσέπη
 και υπενοικίαζε τον χώρο για τον οποίο επιδοτείτο σε άλλους, για να δείξουν την δική τους δουλειά. Έτσι έβγαζε τα πολλά έξτρα χρήματα δημιουργώντας και το σπάνιο  είδος του επιχορηγούμενου θεατρικού επιχειρηματία. Αμέσως μετά, μέσα   στην διαπλοκή  που γεννιέται σε τέτοιες συνθήκες,
έχοντας προμετωπίδα  καλλιτεχνικής αναγνώρισης την πρόσφατη επιχορήγηση του  
λάμβανε ως δια μαγείας  από επίσης  επιχορηγούμενους, μεγαλύτερους όμως  θεατρικούς οργανισμούς  (κρατικό εθνικό μέγαρο φεστιβαλ αθηνών) μια ακόμα , καθαρά επαγγελματική (εφ άπαξ και χωρίς λοιπές δεσμεύσεις) πρόταση επαγγελματικής συνεργασίας.
Στο τέλος  επειδή δεν προλάβαινε,  βάφτιζε τις 10-20  πρόβες που είχε κανει με απλήρωτους ηθοποιούς work in progress ή  performance και έβγαζε και την αρχική του υποχρέωση στην Πολιτεία για μια χρήσιμη στο κοινωνικό σύνολο παράσταση.

Την άλλη χρονιά τα ίδια απ την ανάποδη.
Η προμετωπίδα για την καινούρια επιχορήγηση ήταν η προηγούμενη  αναγνώριση από τον επίσης επιχορηγούμενο  μεγαλύτερο θεατρικό οργανισμό.

Υπήρχαν εξαιρέσεις αλλά τα πολλά λεφτά δεν πήγαιναν σε αυτές.
Έτσι γινόταν  στον επιχορηγούμενο  θεατρικό στίβο είκοσι χρόνια τώρα.
Αυτή ήταν η σχέση της Πολιτείας με το αντικείμενο μου.

Αυτό που δεν πρέπει να ξεχάσω (σαν αφηγητής) ν΄ αναφέρω  είναι πως στον χώρο του θεάτρου τα άτομα που υπήρχαν και στις δύο πλευρές αυτής της συναλλαγής ήταν κυρίως αριστερής προέλευσης. Τα λεφτά που τζιράρουν στον πολιτισμό είναι ελάχιστα σε σχέση με άλλους τομείς  έτσι δεν ενδιαφέρονται παρά μόνο οι άπλυτοι.
Οι μοσχομυριστοί της δεξιάς προέλευσης   γουστάρουν κυρίως  δημόσια έργα, στρατιωτικούς εξοπλισμούς  και  κρατικές προμήθειες.



18 σχόλια:

solwn είπε...

'νταξ φιλαράκο...
κι αυτοί οι καημένοι σε όποιο βαζάκι (με μέλι) φτάνανε, βουτάγανε το δαχτυλάκι τους. Γι αυτό ο αγώνας (για μεγαλύτερα βάζα?) συνεχίζεται....
κι όσο για τα κουνελάκια,κι αυτά θα βγαίνανε όπου είχε αδηλητηρίαστο χορταράκι υποθέτω. Όθεν....

vasmark είπε...

εξαιρετικός .....;-)

John είπε...

καλημερα Γιαννη!!

Ψουξ είπε...

Καλημέρα john ...
Θα διοργανώσω εκδρομή στην περιοχή σου ;-)

Ψουξ είπε...

εσύ δεν πιάνεσαι ....είσαι κολλητός μου ...;-)

Ψουξ είπε...

ιδια είναι τ΄αφεντικά δεξιά κ αριστερά.....:-)))

kathi kara είπε...

θλίψη και κατήφεια προκαλούν τα όσα αναφέρεις στο κείμενό σου. Εγινες μάρτυρας καταστάσεων που δεν συνάδουν μ΄αυτό που λέμε ποιος είναι πραγματικά ο αληθινός σκοπός και η συμβολή της τέχνης στην κοινωνία και στον άνθρωπο. Η διαπλοκή, το αλισβερίσι, η συναλλαγή πίσω από την κουρτίνα νομίζω πάντα θα κυριαρχούν. Πιστεύω πως αυτό συμβαίνει όχι μόνο στο χώρο του θεάτρου άλλωστε το αναφέρεις αλλά και σε πολλούς τομείς. Η πραγματικότητα δείχνει πως μ' αυτές τις καταστάσεις παραμερίζονται οι άξιοι, οι δημιουργικοί, οι άνθρωποι με πραγματικό ταλέντο και οράματα. Πάντως το να μοιράζεσαι αυτές τις αλήθειες με μας δείχνει το πόσο αγαπάς ειλικρινά, το χώρο που υπηρετείς.

Ψουξ είπε...

Με αυτές τις καταστάσεις το βασικό δεν είναι οτι παραμερίζονται άνθρωποι που πιθανά να είχαν να προσφέρουν (αυτό δεν το ξέρουμε το υποθέτουμε).
Το βασικό είναι οτι δημιουργησαν Αναξιοκρατικό και Διαπλεκόμενο περιβάλλον. ...που είχε σαν αποτέλεσμα
την παύση του επαγγέλματος ως μέσον επιβίωσης γι αυτό τώρα πολλοί συναδελφοί μου βγαίνουν και λένε πως
"δεν ειμαστε επαγγελματίες είμαστε χομπίστες".
Δεν θα μπορούσες να γίνεις τίποτα άλλο από χομπίστας όταν το σύστημα που σε εξέθρεψε δεν περιελάμβανε τον όρο να κοιταχτείς στον καθρέφτη. Να δεις δηλαδή πόσα εισιτήρια μπορείς να κόψεις ενω ταυτόχρονα πούλαγες το προϊόν που παρήγαγες.


Δεν εννοώ να κριθείς με μέτρα του ακραία εμπορικού θεάτρου εννοώ να δεις αν μπορείς να φέρεις κοντά σου σε 20 μέρες 1000 ανθρώπους.

Αλεξανδρος είπε...

εξαιρετικος

Αλεξανδρος είπε...

ειναι κανεις εδω?

Αλεξανδρος είπε...

μιλα ανθρωπε μου κοντευω να παθω στερηση

nikolas2300 είπε...

αλεξ καλησπερα, και εγω θα την παθω την στερηση ,ηδη σκεφομαι το αυριανο πρωινο μ και μου φαινεται οτι θα παθω καταθλιψη απο σημερα, ομως το συγκεκριμενο blog που φιλοξενει αυτο το σχολιο δεν εχει δημιουργηθει για να γραφουμε σχολια για το χαα και οιμιζω οτι οι αποψεις μου για αλλα θεματα δεν πολυενδιαφερουν τους αναγνωστες αυτου του blog ...τουλαχιστον εχω καποια mail (πχ. το δικο σου )και οτι κρινω οτι βοηθαει θα σας το στελνω...αυτο ή το αλλο σκ θα ειμαι αθηνα ...θα σε ενημερωσω σιγουρα απο την προηγουμενη μερα γιατι θα ηθελα να βρεθουμε (κανονικα αυτη τη φορα)...ασε με ειμαι πολυ σκασμενος ...μεχρι και η γυναικα μου με ρωταει τι εχω...αστα

Αλεξανδρος είπε...

χεχε
ναι εδω ο χωρος ειναι λογοτεχνικος και ο αφεντικος ειναι μαστορας του λογου
γιαυτο θα πριμενουμε λιγακι γιατι καποια πραγματα ειναι στα σκαρια

Αλεξανδρος είπε...

σε λιγο θα βγω στο μπαλκονι να φωναξω τις εκτιμησεις μου για αυριο
γειτονες σηορτ στην δεη και τον οπαπ

Αλεξανδρος είπε...

να ο ενας ρωταει ποιο ειναι το στοπ λος
ΔΕΝ ΣΑς ΕΧΩ αΑΝΑΓΚΗ ΒΡΕ!

antep είπε...

ωχ ωχ, και γω είχα αρχίσει να το συνηθίζω αυτό το μπλόγκι.. κρίμα!

Ψουξ είπε...

Λοιπόν θα φτιάξω ένα ποστ ειδικό για κουβεντολοι όποιου τύπου θέλετε ...και ανεβάζετε και οτι θέλετε να βγει η εβδομάδα και βλέπουμε ....

Ψουξ είπε...

είσαι τι να πω ...ξεχωριστό μοντέλο....λίγο θαναι
.:-))