Ένα θεατρικό κείμενο μου εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα του Robert Musil ...................."Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες"



ΣΚΗΝΗ ΠΡΩΤΗ
Σκοτάδι
Ακούγεται δελτίο πρόγνωσης καιρού

"Πάνω από τον Ατλαντικό υπάρχει ένα βαρομετρικό χαμηλό.
Κατευθύνεται ανατολικά προς ένα υψηλό εγκατεστημένο πάνω από τη
Ρωσία και δεν δείχνει ακόμη καμία τάση να το αποφύγει κινούμενο
βορειότερα.Οι υδρατμοί της Ατμόσφαιρας έχουν τη μέγιστη ελαστική τους δύναμη η
υγρασία του αέρα είναι ασήμαντη και η θερμοκρασία έχει σχέση με την ετήσια μέση θερμοκρασία.
Συνεπώς θα έχουμε μία ωραία Γεναριάτικη μέρα."


ΣΚΗΝΗ ΔΕΥΤΕΡΗ
Αίθουσα ελέγχου

Ελεγκτής : Εσείς τι άνθρωπος είστε ;

-7-
: Σήμερα δεν υπάρχουν άνθρωποι αλλά επαγγέλματα και κανείς δεν μπορεί να αποδώσει επαγγελματικά χωρίς την αίσθηση μιας ανώτερης ενότητας. Ως εκ τούτου είμαι εργαζόμενος στην εταιρεία στον τομέα πολλαπλής χρήσης.

Ελεγκτής
: Πως αισθάνεσαι γι’ αυτό ;

-7-
: Αισθάνομαι σαν άσημος υπάλληλος χαίρων της εμπιστοσύνης του προϊσταμένου μου

Ελεγκτής : Αν έκανες κάτι άλλο θα ένιωθες καλύτερα ;

-7-: Σε μια τέτοια περίπτωση η διαφορά θα έγκειτο όχι τόσο σ' αυτό που θα έκανα όσο στη πρόθεση με την οποία θα το συνέδεα.

Ελεγκτής: Μη αποδεκτό. Επαναλαμβάνω.
Αν έκανες κάτι άλλο θα ένιωθες καλύτερα;

-7-: Σε μία τέτοια περίπτωση η διαφορά θα έγκειτο όχι τόσο σ' αυτό που θα έκανα όσο στο σύστημα μέσα στο οποίο θα ενέτασσα το μεμονωμένο συμβάν ... στη σημασία που θα του απέδιδα.

Ελεγκτής : Τι έχει λείψει από τη ζωή σου ;

-7-:Κυρίως οι συνθήκες ο οποίες προσδίδουν στην ατομική
εργασία το έρεισμα μέσω του οποίου εντάσσεται αυτή η εργασία σ' ένα γόνιμο και ευνοϊκό συσχετισμό.

Ελεγκτής : Το χρήμα είναι το γενικό κοινωνικό ισοδύναμο.
Εσύ τι γνώμη έχεις γι αυτό ;

-7-: Θα προσέθετα ότι το χρήμα δεν είναι το μαγικό ραβδί που αγγίζοντας κάποιον τον κάνει αμέσως να ξεχνά την αγωγή του (ιδιαίτερα αν αυτή συμφωνεί με το γενικό κλίμα). Έχω αντιληφθεί ότι οι συνήθειες χρειάζονται δύο γενιές για να καρποφορήσουν.


ΣΚΗΝΗ ΤΡΙΤΗ
Αίθουσα αναμονής

"Μεγαλοφυές είναι το σημαντικό επίτευγμα που
επιτελείται κάτω από ιδιαίτερα τιμητικές συνθήκες.
Το σημαντικό όπως και η σημασία, είναι έννοιες.
Συνδέονται δε
με άλλες έννοιες,
όπως αυτές της γνώσης και της σκέψης."

-7-: Μεγαλοφυές είναι να έχεις πολλά αντικείμενα στη μνήμη
και να τα συσχετίζεις εύκολα με τα πιο μακρινά, ελεύθερος από εγωισμό και αυταρέσκεια.

Άγνωστος: Μεγαλοφυΐα είναι κάποιος ο οποίος εκεί που όλοι οι άλλοι αναζητούν μάταια κάποια λύση, εκείνος την βρίσκει κάνοντας κάτι που οι προηγούμενοι ούτε φαντάστηκαν ότι θα μπορούσαν να κάνουν.

-7-: Μεγαλοφυΐα δεν είναι ο προσωπικός υπερθετικός βαθμός.

Άγνωστος: Άκυρο.Παίζουμε τους καταφατικούς ορισμούς.

-7-: Δεν είναι εύκολο να αποφανθεί κανείς περί του τι εστί μεγαλοφυές,ωστόσο όταν μπαίνει στο ανθρώπινο παιχνίδι μία νέα αξία, από πίσω υπάρχει μεγαλοφυΐα.

Άγνωστος : Και πως μπορείς να ξέρεις εάν πράγματι είναι νέα η αξία;
(παύση).Κατά βάθος οι ενθουσιώδεις νέοι είναι συγγενείς με την μεγαλοφυΐα.

-7-: Γιατί μόνο οι ενθουσιώδεις νέοι;

Άγνωστος: Γιατί έχουν ιδιαίτερη αίσθηση όχι τόσο για το σημαντικό όσο για αυτό που τους ανακινεί. Δεν αναζητούν το μεγαλοφυές αλλά τον εαυτό τους.

-7-: Σε κάθε κλάδο υπάρχουν τουλάχιστον δύο μεγαλοφυΐες.

Άγνωστος: Ταυτόχρονα;

-7-: Ταυτόχρονα.


ΣΚΗΝΗ ΤΕΤΑΡΤΗ

Αίθουσα αναμονής

"Η παρακμή ενός πολιτισμού έρχεται επειδή δεν είναι σε θέση ο πολιτισμός να αντικαταστήσει τη χαμένη εσωτερική του ελαστικότητα."

Άγνωστος: Δηλαδή χάθηκε η μεγάλη ιδέα;

-7-: Δηλαδή οι πολίτες ενός πολιτισμού σε παρακμή δεν τρέφουν ιδιαίτερη εκτίμηση στην ενασχόληση με τις σκέψεις. Έτσι στερούνται την ικανότητα να διαλύουν και να διασκορπίζουν τη νοσηρά μπερδεμένη σύγκρουση που γεννούν τα σκοτεινά διαμερίσματα του εγώ.

Άγνωστος: Αυτό πιστοποιεί την απουσία της μεγάλης ιδέας. Διότι αυτό που διαφοροποιεί μια μεγάλη ιδέα από μία κοινή είναι ότι η μεγάλη ιδέα βρίσκεται κατά κάποιο τρόπο σε κατάσταση τήξης με αποτέλεσμα το εγώ να μπαίνει σε άπειρα διαστήματα και αντίστροφα η απεραντοσύνη του σύμπαντος να εισέρχεται στο εγώ.
Και τότε δεν ξέρει κανείς τι ανήκει στον εαυτό του και τι
στο άπειρο. Όταν ο άνθρωπος σκέφτεται δεν μπορεί να συλλάβει τη στιγμή μεταξύ του προσωπικού και του απρόσωπου. Αυτό που δίνει στις σκέψεις τη θεραπευτική τους ικανότητα περιορίζει τον προσωπικό βιωματικό τους χαρακτήρα. Ίσως είναι πληκτική μια τέτοια εμμονή, όμως όσο καλύτερο είναι το κεφάλι τόσο λιγότερο αντιληπτή είναι η διαδικασία.


ΣΚΗΝΗ ΠΕΜΠΤΗ
Αίθουσα αναμονής


Ελεγκτής:Οι άνθρωποι περιπλανώνται στη γη σαν προφητείες και όλες τους οι πράξεις είναι απόπειρες και δοκιμές, γιατί κάθε πράξη τους μπορεί να ξεπεραστεί από την επόμενη. Εσύ τι γνώμη έχεις γι΄ αυτούς ;

Πρώτη: Χαίρομαι που μου κάνετε αυτή την ερώτηση.
Οι άνθρωποι είναι αφάνταστα πολλοί ή μάλλον αφάνταστα πολλοί άνθρωποι βρίσκονται σε θλιβερή αντίθεση με αφάνταστα πολλούς άλλους ανθρώπους. Η αντιπάθεια απέναντι στον συμπολίτη έχει πάρει διαστάσεις συλλογικού συναισθήματος. Η δική μου αναπτύσσεται ιδιαίτερα όταν ανοίγω την τηλεόραση. Όταν την κλείνω κάπως ησυχάζω.

Ελεγκτής: Εσύ;

Δεύτερος: Οι άνθρωποι που είναι στο ισόγειο κριτικάρουν πολύ εύκολα όλους τους άλλους και αρνούνται αυτό που δεν τους πάει. Οι άλλοι που είναι ψηλά, οι υπέργειοι δεν θέλουν να σκέφτονται διαφορετικά από ότι δρουν γι΄ αυτό αναγκάζονται πολλές φορές να μη σκέφτονται πολύ διεξοδικά. Όλοι ανεξαιρέτως είμαστε καχύποπτοι για το μέλλον μας, κάνουμε επαγγέλματα ομαδοποιημένα και έχουμε συγκεκριμένα καθήκοντα.

Ελεγκτής: Πως βλέπεις τις πόλεις που κατοικούμε ;

Δεύτερος: Θα ήθελα να απαντήσω σ' αυτή την ερώτηση διαβάζοντας το κείμενο ενός φίλου μου που γράφει ό,τι βλέπει:
"Αέρας και γη σχηματίζουν μια μυρμηγκοφωλιά που τη διασχίζουν αλλεπάλληλοι όροφοι κυκλοφορίας. Εναέρια, επίγεια και υπόγεια τρένα. Αλυσίδες αυτοκινήτων που μαίνονται οριζόντια. Ταχύτατοι ανελκυστήρες που αντλούν μάζες απ' το ένα επίπεδο στο άλλο κάθετα. Κόμβοι!Στους κόμβους πηδά κανείς από τη μία μηχανή Μετακίνησης στην άλλη, απορροφάται και καταβροχθίζεται αυτοστιγμής απ' το ρυθμό της. Ερωτήματα και απαντήσεις συμπλέκονται."

Ελεγκτής: Εσύ είσαι ευχαριστημένη από την πόλη που ζεις;

Τρίτη:Σε γενικές γραμμές ναι.Μόνο που όταν γίνονται
πράγματα μου παρουσιάζονται διαφορετικά απ' ότι τα φανταζόμουν.

Ελεγκτής: Εσύ τι λες ;

Τέταρτος: Οι πόλεις όπως και οι άνθρωποι αναγνωρίζονται από την περπατησιά.
Δεν θέλω να υπερεκτιμήσω το ερώτημα που βρίσκομαι γιατί θα με αποσπάσει από σπουδαιότερα.
Ο άνθρωπος πρέπει να παίρνει από τη ζωή το μέγιστο που μπορεί.
Δεν χρειάζεται περισσότερα για να είναι ευτυχής. Συνήθως όμως κάτι παρεμβάλλεται και δεν τα καταφέρνει. Προτιμώ το είδος των ανθρώπων που δεν λένε εδώ συμβαίνει ετούτο ή το άλλο αλλά επινοούν και όταν κάποιος τους λέει ότι ένα πράγμα είναι έτσι όπως είναι, αυτοί σκέφτονται
"Ναι.Μα θα μπορούσε να είναι κι αλλιώς."

Ελεγκτής: Εσύ τι γνώμη έχεις;


Πέμπτη: Δεν έχω γνώμη.Έχω κάνει όμως την εξής παρατήρηση:Οι άνθρωποι συχνά πριν μάθουν στα παιδιά τους την άλφα βήτα τους δείχνουν την άλφα ρομέο με αποτέλεσμα αυτά μόλις μεγαλώσουν να μετατρέπουν τους εναπομείναντες εργαστηριακούς χώρους σε πρατήρια. Αναφέρω αυτή την παρατήρηση γιατί νομίζω δεν μπορούμε να παραλείψουμε κάτι που συμπεριλαμβάνεται.


συνεχίζεται




3 σχόλια:

Λου είπε...

Που δουλευω?
Για ποιον? και
Γιατι?
Το χρημα? Εγω?

Σε σκεψεις με βαζεις, Ψουξ....

Καλο μηνα, φιλε!!!

ΨουΞ είπε...

Σ΄ευχαριστώ Λου ...καλό μήνα να έχουμε.

το κείμενο έχει και συνέχεια όπως βλέπεις και νομίζω πως όλο και κάτι θα έχουμε να ....συζητήσουμε!

φιλιά-να είσαι καλά

apple130674 είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.